Jumaat, 3 September 2010

Subuh di Masjid Muzafar....

Subuh yang sejuk pagi rabu lepas....kalau ikut plan nak qiam kat masjid kampung raja..last2 qiam dalam tidoq jala..

lepas sahur..terus siap2..p solat subuh kat masjid muzafar sebelah taman jubli perak.kecewa juga la...sebab tak ramai orang kat masjid yang amat besar ni

Rabu, 1 September 2010

Zohor dan Asar...

Hari ni solat zohor di masjid rahman dan asar di masjid muzafar shah..


Waktu zohor memang ramai kat masjid rahman ni...sejuk hati juga solat kat sini tadi...


Lain ceritanya di masjid muzafar waktu asar tadi..sunyi sepi ja..padahal masjid rasmi sungai petani..maybe sebab orang tengah balik kerja kot..tu yang kosong ja masjid..




Selasa, 31 Ogos 2010

Doa berbuka puasa...

Beberapa hari yang lepas...waktu tengah tunggu bukak puasa di bandung...kami ramai-ramai kumpul dekat dapur..nak bukak puasa sekali...

bila azan berkumandang..seorang kawan bernama iqbal pun membaca doa ini sebelum berbuka puasa..

Lalu ada seorang sahabat yang berfikrah salafi pun kata.

"iqbal,doa yang awak baca tadi tu dhoif!"

Lalu di tanya oleh iqbal tu, apa yang dhoif...

lalu dijawab,doa itulah dhoif...tak boleh dipakai...

Mari lihat tentang doa yang dikatakan dhoif dan tak boleh dibaca ini..

Doa tu campuran dari 2 riwaayat
Bahagian awal doa tu sanadnya lemah
bahagian kedua riwaayatnya hasan

Tiada masalah dalam perkara seperti ini
hatta tiada riwaayat sekalipun kita sentiasa disuruh berdoa dengan doa-doa yang baik


اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ
Riwayat al Baihaqiyy

اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ
Riwaayat abii Daawuud

بسمِ اللهِ والحمدُ للهِ اللهم لك صُمْتُ وعلى رزقك أفطرتُ وعليك توكلتُ سبحانك وبحمدك تقبل منى إنك أنت السميعُ العليمُ
Riwayat ad DaaruQutniyy

ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتِ الْعُرُوقُ وَثَبَتَ الأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
Riwaayat Abii Daawuud,An Nasaaiyy, ad DaaruQutniyy dan al Baihaqiyy

Oleh itu..janganlah kita berlagak pandai seolah-olah kita tahu tentang hadis,padahal baru hafal beberapa hadis...


Hari pertama puasa penuh di Sungai Petani...

Hari p jalan-jalan merata...jalan kaki ja sebab nak kuruskan badan..

p central square yang penuh sesak..




kemudian p bazar dekat wisma keladi.semua makanan nampak sedap.last2 beli air tebu ja bawak balik sebab duit xdak...tapi yang tak best tadi..nampak bergaduh sikit sebab..sebab ada keta parking tak leh kuaq..orang tu call polis..kecoh la sat kat bazar..


on the way nak balik,ikut jalan rel keretapi..sungguh tak sedap mata memandang sebab nampak budak-budak melayu dok hisap gam...Bila la bangsa aku nak maju??huu

Isnin, 30 Ogos 2010

Tarawikh di Masjid Kampung Raja...

Lepas perjalanan jauh..hari ni teman mak p tarawikh di masjid Kampung Raja..Masjid ni best sebab ada aircond..hehe





lepas isyak ada tazkirah dulu dalam 10 minit..yang aku ingat..
"orang kita ini dari dulu kini dan selamanya dok asyik semayang 8 rakaat ja,bila la nak tambah2"
"keja tokwan dari dulu dok bakaq mercun cucu"




Solat tarawikh tak rasa letih sangat sebab imam baca 2-3 ayat ja....

Esok kena cuba p masjid lain plak ni....cuti sat sangat..huhu

Selasa, 15 Jun 2010

Gejala Murtad akan semakin subur di Malaysia..

Masihkah kita ingat pendedahan oleh SS Mufti Perak bahawa hampir 100ribu orang telah murtad di Malaysia?

Apakah perasaan kita apabila dengar berita ini?


Baru-baru ini kerajaan telah membuat pengumuman-pengumuman yang 'mengembirakan' rakyat.Antaranya:

Harga petrol mungkin dinaikkan 15 sen tahun ini
Harga gula naik 20 sen sekilogram
Pemberhentian biasiswa luar negara tanda universiti tempatan diiktiraf

Dan banyak lagi,rasanya tak perlu lagi lah nak letakkan di sini..sebab boleh sebabkan 'hepatitis'..

Tahukah kita kemiskinan ini akan menyebabkan iman seseorang itu semakin lemah?Betapa dakyah kristianisasi dapat berkembang subur apabila rakyat sesebuah negara itu kadar kemiskinan yang miskin.

Contoh mudah saya bagi:

Kenaikkan harga barang menyebabkan bajet sesebuah keluarga naik,secara tak langsung suami isteri keluarga itu akan berkerja keras untuk mencari duit,maka waktu ibu bapa bersama anak-anak akan semakin kurang.Apabila ada pasangan tak tidak dapat tahan lagi,pertengkaran akan berlaku dan mungkin penceraian akan berlaku.Ini akan memberi kesan buruk kepada anak-anak.
Sudahlah kurang didikan agama,sekarang anak-anak ini berhadapan dengan krisis rumah tangga yang sudah kronik,maka rakan sebaya akan menjadi tempat meluahkan perasaan.Di sini lah gejala dadah,bohsia/bohjan akan bertumbuh dan akhirnya musuh-musuh Islam akan menawarkan insentif kewangan kepada golongan ini.Terjadi lah riddah/murtad..

Contoh di atas adalah salah satu dari ribuan cerita yang berlaku di Malaysia.Seruan saya kepada Kerajaan Malaysia.Kurangkanlah pembaziran jagalah kebajikan rakyat..


Photobucket


Photobucket

Sabtu, 22 Mei 2010

Struktur akademik IPT Malaysia perlu diubah..!

Sebagai seorang mahasiswa,saya merasa keadaan sekarang ini memerlukan kerajaan terutamanya Kementerian Pengajian Tinggi melakukan revolusi dalam struktur akademik di IPTA dan IPTS di Malaysia...

Bagi saya, walaupun subjek-subjek duniawi ini penting,tetapi saya berharap jangan kita lupakan subjek-subjek yang mendidik akhlak mahasiswa kita..

Saya pernah menulis di entri sebelum ini bertajuk UKM atau KUIN yang memabandingkan bagaimana di KUIN terdapat subjek wajib seperti ilmu tajwid,bahasa arab dan Al-Quran..bagi saya struktur kurikulum seperti ini yang dituntut dalam islam..

Kita bersetuju dengan pendapat YB Khairy Jamaluddin dalam ucapan dasar beliau dalam Dewan Rakyat baru-baru ini yang mengatakan Latihan Industri untuk mahasiswa kejuruteraan perlu di kaji lagi kerana antara faktor graduan menganggur adalah kerana pengalaman sewaktu latihan industri..



Tapi bukan setakat itu sahaja,bukan hanya faktor pengalaman berkerja,pensyarah yang berpengalaman,mengambil sistem pengajaran yang berkesan,konsep belajar secaran ICT tetapi jangan dilupakan faktor agama/akhlak mahasiswa kita..

Saya dalam bab ini bersetuju dengan konsep akademik yang diperkenalkan oleh Kolej Insaniah..



Sebagai contoh mahasiswa perubatan KUIN perlu belajar ilmu perubatan moden,hadis-hadis syifa dan perlu menghafal beberapa juz Al Quran.

Contoh lain adalah fakulti kejuruteraan,subjek tajwid,bahasa arab dan Al Quran diwajibkan..


Ini agak berbeza dengan IPTA lain yang hanya mementingkan pelajaran yang bersifat dunia dan fizikal. Sebagai contoh jurusan kejuruteraan elektrik di Universiti Malaya.

Saya tekankan bahawa memang pelajaran sains dan sosial itu penting,tetapi bagi saya pelajaran yang membentuk akhlak mahasiswa kita juga janganlah dipandang remeh. Berikan penekanan untuk kedua-dua aspek. InsyaAllah Malaysia akan menjadi negara yang maju dalam waktu yang singkat..

p/s..saya bukan seorang yang baik atau berakhlak mulia untuk menegur atau melakukan pembaharuan..Sekadar pendapat sahaja..:)

Isnin, 17 Mei 2010

Sesuatu yang aneh di PRK Sibu...

Tertanya-tanya bagaimana boleh berlaku pertambahan undi sebanyak 5177 selepas pukul 6.40pm??

Kita tengok contoh ni..


Pukul 6.40pm, mengikut laporan dari The Star SPR mengatakan yang keluar mengundi adalah sebanyak 32 742 orang atau sebanyak 59.86%..

Tapi waktu keluar keputusan..begini pula jumlah yang keluar mengundi..

Tiba-tiba sahaja 37919 pengundi atau 70%..bagaimana jumlah ini bertambah selepas pukul 6.40pm??logikkah??

Saya melakukakan crosscheck dengan utusan malaysia..sama sahaja..


Mungkin ada yang berhujah..pertambahan itu adalah dari undi pos..



undi pos untuk parlimen Sibu adalah sebanyak 2537 undi..tapi pertambahan undi selepas pukul 6.40pm adalah 37919-32742=5177...kalau pun itu dari undi pos..dari mana datangnya lebih 2640 undi itu??logik kah??

Mohon SPR menjawab persoalan ini untuk menjaga kredibiliti SPR walaupun sebenarnya SPR sudahpun tidak lagi mempunyai kredibiliti dan kewibawaan di mata rakyat Malaysia...

Khamis, 22 April 2010

Apa dendam Malaysia dengan Iran??



Atas nama kemanusian, adakah rasional kerajaan Malaysia melakukan tindakan zalim ini ke Iran??

Sabtu, 20 Mac 2010

UKM atau KUIN??

Salam..

Dalam kebosanan petang tadi,saya melayari beberapa web universiti di Malaysia. Saya terview pulak web KUIN(Insaniah).Kolej ini terletak di Alor Setar,Kedah dan ditadbir oleh kerajaan negeri Kedah.



Saya melihat sedikit kelainan dalam subjek-subjek yang diajar dalam setiap semester di KUIN ini.Saya kira eloklah kita berkongsi sedikit informasi yang bagi saya amat berguna ini..

Jom kita tengok..Saya mengambil contoh Fakulti Kejuruteraan,Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan(Elektronik)



Kalau kita teliti subjek dalam semester-semester jurusan ini,kita tengok ada subjek-subjek elektif seperti Bahasa Arab,Tajwid,Pengajian Al-Quran. Saya merasa terharu/gembira kerana KUIN memperkenalkan sistem pembelajaran yang menitikberatkan dunia dan akhirat.

Bagi saya,adalah begitu penting mahasiswa ini diajar supaya membaca Al Quran dengan tajwid dan makhraj yang betul mengikut apa yang di sampaikan oleh Rasulullah SAW.Dengan membaca Al Quran dengan betul maka solat kita juga sempurna,dan seterusnya solat akan mencegah kemungkaran. Secara tidak langsung maksiat di Malaysia akan dapat dikurangkan!.

“Bacalah apa yang Telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Quran) dan Dirikanlah shalat. Sesungguhnya shalat itu mencegah dari (perbuatan- perbuatan) keji dan mungkar. dan Sesungguhnya mengingat Allah (shalat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadat-ibadat yang lain). dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Ankabut (29): 45)

Seterusnya kita lihat pula subjek-subjek dalam fakulti dan jurusan yang sama,tapi di Universiti Kebangsaan Malaysia...

Tidak ada satu semester pun mengajar tentang islam atau sekurang-kurangnya ilmu tajwid.! Bagaimana Malaysia akan menglahirkan individu yang takutkanlah,cemerlang dunia dan akhirat apabila aspek rohani,agama tidak dititikberatkan dalam pembelajaran mahasiswa di UKM?

Dari kelalaian sistem pendidikan inilah sedar atau tidak,Malaysia telah melahirkan profesional yang berkaliber tetapi lupakan Allah. Tidak perlu kita hairan kalau ada yang mengambil rasuah,minum arak di majlis perkahwinan ataupun tertidur di kasino.!

Memang betul,tidak semua mahasiswa UKM jahat,dan tidak semua mahasiswa UKM atau IPTA lain baik,tapi sekurang-kurangnya kita berharap kerajaan dapat mengambil inisiatif untuk melakukan perubahan dalam sistem pendidikan di negara kita,supaya IPTA dan IPTS negara kita dapat melahirkan golongan profesional yang pintar tapi hatinya sentiasa takutkan Allah.

Semoga golongan pendidik dan golongan pentadbir Malaysia dapat mengeluarkan sebuah idea dan pembaharuan agar sistem pendidikan kita lebih berdaya maju tetapi dalam waktu yang sama tidak meninggalkan ilmu-ilmu yang mengingatkan kita kepada hari akhirat.

Sebagai penutup,tulisan saya ini bukanlah bermaksud untuk menghina atau menguris hati penuntut-penuntut UKM,tapi sebuah mesej hendak disampaikan kepada orang yang mempunyai kuasa..

Nota:Kritikan dan saran amatlah dialu-alukan untuk artikel ini..:)

Ahad, 7 Mac 2010

Roti Canai..Nasi Lemak.....

Roti Canai dan Nasi Lemak merupakan makanan wajib rakyat Malaysia waktu sarapan pagi.Tapi terfikirkah kita adakah makanan ini sihat?

Kita rujuk kepada Recommended Daily Intake

Ini berdasarkan jumlah 2000 kalori perhari(dengan anggapan purata asupan kalori per hari setiap orang adalah 2000).Kita akan lihat komposisi lemak,karbohidrat dan protein dalam roti canai dan nasi lemak.

Kita mulakan dengan roti canai

Sedapnya..nyum-nyum...........


Satu keping canai mengandungi 301.5 kalori.Jadi kita telah pun makan 15% dari jumlah keseluruhan total kalori per hari.Tapi pertanyaannya,adakah kebanyakkan kita makan satu keping roti canai setiap hari??
Bagimana kalau dua keping?tiga keping?empat keping??
Kalau kita makan empat keping bermakna kita sudahpun mengambil 60% dari total jumlah kalori per hari.Betapa berlebihannya kita makan.Ini juga akan menyebabkan tingginya lemak dan karbohidrat dalam badan kita.Jangan kita lupa,tingginya lemak dan karbohidrat akan menyebabkan risiko penyakit jantung dan diabetes tinggi!..

Selanjutnya adalah nasi lemak...

Nasi lemak juga adalah makanan popular waktu sarapan.Di atas ini menunjukan komposisi untuk nasi lemak sahaja satu pinggan penuh. Bayangkan hanya nasi sahaja sudah 389 kalori?bayangkan kita makan dengan telur,ikan bilis atau ayam..Sudah berapa banyak kalori..Dan ingat itu hanyalah sarapan pagi.Belum lagi makanan tengahari,minum petang dan makan malam..

Kesimpulan makanan ruji sarapan rakyat Malaysia boleh dikatakan kurang sihat. Dan faktor inilah yang menyumbang kepada majoriti penyakit rakyat Malaysia.


Oleh itu...Jagalah pola makan kita..:)

Jumaat, 5 Mac 2010

Kenapa dia dapat,saya tidak dapat??

Assalamualaikum...

Saya sebenarnya tersentuh dengann suatu cerita dalam Kuliah Subuh dan rasanya elok dikongsi beramai-ramai demi kerohanian.

Ceritanya berkisar tentang apa yang kita hendak, sering tidak kesampaian. Mengapa itu kita tidak dapat ?
Mengapa ini pula yang kita dapat?
Mengapa kawan kita dapat? sedangkan kita tidak dapat ?

Diumpamakan suatu kisah seorang ahli Ibadah dan kawan-kawan mereka yang lain berdoa ke hadrat Ilahi untuk memperolehi bunga-bunga.

Setelah ramai-ramai berdoa, pada keesokan harinya, tiap-tiap manusia yang berdoa itu akan dapat bunga masing-masing.


Si-A dapat pokok Bunga Melur. si-A amat gembira,wangi
Si-B dapat pokok Bunga Mawar. si-B amat gembira, cantik
Si-C dapat pokok Bunga Lily. si C amat gembira, menawan
Si-D dapat pokok Bunga Raya. si D amat gembir, besar
Begitulah seterusnya sehingga si-Z (yang paling sabar dan tabah)


Si-Z pula hanya dapat batang-batang tandus kaktus yang berduri-durja.

Keesokan harinya, semua pokok-pokok itu berbunga dan mengharum kecuali pokok kaktus tandus Si-Z yang nampak tandus dan kasar.

Si-Z terasa agak terkilan. tetapi sifatnya yang sabar, beliau tetapi bersyukur dan tidak berungut.

"MungkinTuhan tersilap dan tidak mahu aku berasa riak" telahannya.

Dua minggu kemudian, bunga-bunga si-A, B, C, D dan Y semuanya semuanya telah kecut dan layu.

Tiba-tiba, kaktus yang tandus kepunyaan si-Z tadi mengeluarkan bunga yang sangat cantik.

Bukan saja cantik, malah Bunga Kaktus tadi mempunyai ketahanan sangat lama sehingga berbulan-bulan dan bunganya sering bertambah dari masa ke-samasa. Bunga kaktus itu pula tidak mudah dipetik oleh sesiapa kerana durinya yang sentiasa mengawal.

Moral: itulah yang dinamakan sebagai Blessing in Disguise...

Maknanya kita tidak tahu, apa yang elok bagi kita adalah tidak elok bagi Allah SWT.

Apa yang tidak elok bagi kita adalah sangat elok bagi Allah SWT.....

Isnin, 1 Mac 2010

Tol; Malaysia dan Indonesia...

Assalamualaikum...

Mari kita bandingkan harga tol antara Malaysia dan Indonesia. Saya akan membuat perbandingan harga dengan jarak yang hampir sama dan jenis kenderaan yang sama. Dalam kes ini saya mengambil jenis kenderaan golongan 1(contoh:kereta wira dengan enjin 1.6L)

Oleh itu laluan yang saya pilih adalah

Malaysia:Sungai Petani (Selatan) ke Bukit Kayu Hitam

Indonesia:Jakarta IC ke Cikampek

Sebelum itu kita lihat dulu lokasi keempat-empat tempat ini...

1.Sungai Petani ( Selatan) ke Bukit Kayu Hitam (74km)



2. Jakarta ke Cikampek (72km) Sumber:klik di sini


Sekarang mari pula kita lihat perbandingan harga antara dua perjalanan ini..

Saya menggunakan web http://www.xe.com/ucc/ untuk membuat perbandingan matawang kedua negara..

1.Sungai Petani (Selatan) ke Bukit Kayu Hitam: Rm 15.30 (Rp 42 000) Sumber:klik disini


2.Jakarta ke Cikampek Rp 11500 (Rm 4.00) Sumber:klik di sini


Secara matematik mudahnya perbandingan harga jarak 70km Malaysia dan Indonesia adalah Rm15.30 dan RM 4.

15.30/4= 3.825

Jadi harga tol di negara kita 3.825 kali ganda lebih mahal dari Indonesia...

Saya sertakan tulisan sahabat saya tentang harga tol di Malaysia.Untuk rujukan kita bersama..

ToL Kita AnTaRa YanGTeRMuRaH DiDuNia!!



Sebagai rakyat Malaysia apakah perasan kita setelah membaca tulisan ini?Gembira?Terharu?Sedih?Malu?...


Ahad, 28 Februari 2010

Pemimpin yang kita sayangi....

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Abu Sa'id radhiallahu 'anhu, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya orang yang paling dicintai oleh Allah pada hari kiamat dan paling hampir tempat duduknya ialah ketua (pemimpin) yang adil, dan orang yang paling dibenci oleh Allah pada hari kiamat dan baginya azab yang paling pedih ialah ketua (pemimpin) yang zalim". (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Sungguh, sangat terhormat martabat seorang pemimpin yang menjalankan kepemimpinannya dengan amanah, melaksanakan kepercayaan rakyatnya, dan menetapkan hukum sesuai prinsip keadilan. Allah swt akan menyediakan baginya di akhirat kelak mimbar kehormatan yang terbuat dari cahaya, berada di sebelah kanan Ar-Rahman.

Rasulullah saw bersabda:

قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْمُقْسِطِينَ عِنْدَ اللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ عَنْ يَمِينِ الرَّحْمَنِ عَزَّ وَجَلَّ وَكِلْتَا يَدَيْهِ يَمِينٌ الَّذِينَ يَعْدِلُونَ فِي حُكْمِهِمْ وَأَهْلِيهِمْ وَمَا وَلُوا

“Sesungguhnya orang-orang yang berbuat adil di mata Allah berada di atas mimbar yang terbuat dari cahaya, berada di sebelah kanan Ar-Rahman Azza wa Jalla. Yaitu mereka yang berbuat adil ketika menetapkan putusan hukum, dan adil terhadap pengikut dan rakyatnya.” (HR. Muslim)

Sahih Muslim, Hadits ke 3406, Jilid 9, hal 349.




Suasana Kuliah MB di Seri Mentalon

Sabtu, 27 Februari 2010

Internet:kita kalah sama Singapura...

Assalamualaikum...

Internet menurut wordnetweb.princeton.edu adalah:

A computer network consisting of a worldwide network of computer networks that use the TCP/IP network protocols to facilitate data transmission and exchange
Seingat saya,kerajaan malaysia mula memperkenalkan broadband ini pada akhir 90an.Mari kita kita lihat perbandingan harga dan kelajuan internet di Malaysia dan Singapura..


Saya mulakan dengan Malaysia..

TMNET...



Sumber:Klik di sini



Kemudian kita lihat pula di Singapura:

Ini adalah pakej singnet...Laju tak??


Sumber:klik di sini


Kemudian kita lihat pulak satu lagi pakej dari singapura.Yang ni lagi la best...100mbps!!..

Sumber:klik di sini

Jom kita buat perbandingan

a) Harga streamyx 4 Mbps adalah RM 268(110 Singapore Dollar)

b)Harga Singtel 6 Mbps adalah SGD 46.90(RM113)

Silalah periksa harga tukaran wang asing ini di http://www.xe.com/

Bayangkanlah betapa jauhnya Malaysia ditinggalkan oleh Singapura dari segi harga dan kelajuan internet.Mengapa kita begitu ketinggalan sekarang sedangkan pada tahun 1999 kelajuan internet kita dengan Singapura sama sahaja...

Saya berani jamin,kalau internet di malaysia minimun di setiap rumah adalah 10 Mbps.Astro akan mengalami kemerosotan langganan yang begitu ketara. Banyak orang langgan Astro sebab nak tengok Epl ja sebenarnya....hehe

Janganlah kita ungkit-ungkit pulak kalau saya dah bandingkan macam ni,kata minyak negara kita murah,gula negara kita murah,dan lain-lain.Kita harus terima,kerajaan Malaysia harus berbuat sesuatu biar negara Malaysia yang tercinta ini tidak terus ketinggalan.

Jangan lupa.Kemasukkan pelabur asing banyak dipengaruhi oleh kelajuan internet juga!!