Bagi saya, walaupun subjek-subjek duniawi ini penting,tetapi saya berharap jangan kita lupakan subjek-subjek yang mendidik akhlak mahasiswa kita..
Saya pernah menulis di entri sebelum ini bertajuk UKM atau KUIN yang memabandingkan bagaimana di KUIN terdapat subjek wajib seperti ilmu tajwid,bahasa arab dan Al-Quran..bagi saya struktur kurikulum seperti ini yang dituntut dalam islam..
Kita bersetuju dengan pendapat YB Khairy Jamaluddin dalam ucapan dasar beliau dalam Dewan Rakyat baru-baru ini yang mengatakan Latihan Industri untuk mahasiswa kejuruteraan perlu di kaji lagi kerana antara faktor graduan menganggur adalah kerana pengalaman sewaktu latihan industri..
Tapi bukan setakat itu sahaja,bukan hanya faktor pengalaman berkerja,pensyarah yang berpengalaman,mengambil sistem pengajaran yang berkesan,konsep belajar secaran ICT tetapi jangan dilupakan faktor agama/akhlak mahasiswa kita..
Saya dalam bab ini bersetuju dengan konsep akademik yang diperkenalkan oleh Kolej Insaniah..
Sebagai contoh mahasiswa perubatan KUIN perlu belajar ilmu perubatan moden,hadis-hadis syifa dan perlu menghafal beberapa juz Al Quran.
Contoh lain adalah fakulti kejuruteraan,subjek tajwid,bahasa arab dan Al Quran diwajibkan..
Ini agak berbeza dengan IPTA lain yang hanya mementingkan pelajaran yang bersifat dunia dan fizikal. Sebagai contoh jurusan kejuruteraan elektrik di Universiti Malaya.
Saya tekankan bahawa memang pelajaran sains dan sosial itu penting,tetapi bagi saya pelajaran yang membentuk akhlak mahasiswa kita juga janganlah dipandang remeh. Berikan penekanan untuk kedua-dua aspek. InsyaAllah Malaysia akan menjadi negara yang maju dalam waktu yang singkat..
p/s..saya bukan seorang yang baik atau berakhlak mulia untuk menegur atau melakukan pembaharuan..Sekadar pendapat sahaja..:)
nice info then=) latihan industri memang tandus dekat mesia ni kan?
BalasPadamBudakHitam...saya bukan budak engin.tapi dgr cerita dari kawan2 yang amk engin macam tula..tak berani nak ulas panjang sebab takut salah..hehe
BalasPadam