Rabu, 6 Februari 2013

Sombong..

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Hari ini jom kita sembang pasal sombong...

Hari jumaat lepas aku dengan member sekolah rendah pergi la menuntut ilmu dekat Surau Al-Hidayah Taman Ria Jaya. Kalau ikut jadual waktu itu, sepatutnya Datuk Fadhil Awang yang akan menyampaikan kuliah bab akidah, tapi diganti dengan ustaz Imron. Tafsir surah Luqman.

Seingat aku la..Surah Luqman antara surah yang wajib dihafal waktu sekolah dulu...tapi sekarang dah lupa laa..zzz

Bagi aku awal-awal tafsir  surah tu agak bosan..sampailah ustaz tu huraikan ayat ini.

Sebab apa aku tertarik dengan ayat ini..sebab ayat ini kena sebijik ke atas kepala aku ke atas komuniti kawan-kawan aku. Ayat ini meceritakan bagaiman manusia yang merasakan dirinya bagus dan menolak perintah dari Allah.

Kalimat Mustakbir itu ditafsirkan dengan takabbur atau sombong.

Sombong: Menolak kebenaran dan menganggap orang lain hina


Sifat sombong ada sifat penghuni neraka..

1. Manusia yang meninggalkan solat, tak puasa di bulan Ramadhan-Ok..kita boleh terima..tapi tak boleh terima apa saling menunjuk-nunjuk siapa paling banyak ingkar perintah Allah-Sombong dengan janji seksaan Allah

2. Umur dah 25-30 tahun..Lelaki.dah nak jadi ketua keluarga takpun dah anak satu..tapi baca Al-Quran berterabur, tak berani jadi Imam untuk isteri-Boleh terima lagi sebab pendidikan sekular di sekolah, tapi tak boleh terima bila macam-macam alasan diberikan bila suruh belajar Al-Quran.Aku ramai kawan-kawan yang perangai macam ni. Tulis status kat FB/twitter berapi-api pasal Islam..Boo

3.Bila pangkat dah tinggi, doktor, engineer, dentist, farmasi, pensyarah..rasa malu bila nak pi mengaji duduk bersila kat masjid-masjid..Ustaz Imron jelaskan..Ini dari pandangan Islam bukan malu, tapi sombong atau takabbur. So what DG41, UD41, UD54, JUSA C, Turus III..Perlukah malu duduk bersila di masjid untuk menuntut ilmu?

4. Bab makan makanan mahal di restoran high class tak kisah berapa pun bayar..Bila ke masjid..Satu ringgit pun berkira..Tidakkah kita sombong kepada Allah?

5. Perempuan-->Free hair-->kerja dia update blog dan status FB-->Orang tutup aurat belum tentu baik..kata aku, ang tu lebih sombong sebab menghina hukum Allah

6. Isu boikot barangan Israel-Takat nak boikot makanan sampah macam McD pun susah..Tu pun dengan sombong tabik dada, saya laki soleh, saya muslimah solehah. Mana maruah anda sebagai umat Islam yang mengasihani muslim yang lain?
Jujur la aku kata..aku anti gila tengok kawan-kawan aku dok makan McD..Entah..rasa menyampah..



Kesimpulan..bukan nak dabik dada aku baik..cuma saling menegurlah kita sesama insan..tapi inilah realiti yang berlaku dalam masyarakat kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan