Sabtu, 2 Februari 2013

Penjenaman semula blog

Assalamualaikum dan selamat sejahtera....


Berkenaan tajuk di atas, ingin saya tegaskan bahawa blog saya langsung tak popular(haha) dan saya rasa ramai pun tak tahu dengan kewujudan blog saya. Blog ini saya buat dalam tahun 2008 kalau tak salah, waktu tu ada 'kawan' suruh buat. Awalnya lebih ke arah ilmiah, lepas tu politik campur agama sikit, kemudian diikuti dengan jiwang dan akhir sekali merapu saja.

Waktu tu letak la template yang cantik-cantik, letak chatbox, letak widget kira berapa orang mai view page kita, letak fish feeding, letak iklan nuffnang( siap lawan lagi dengan 'kawan' sapa dapat RM50 dulu kena belanja makan) dan segala macam la hias blog ini. Waktu tu nak bagi ramai view blog ni, aku letak la entri dari blog ni ke UtaraOnline, Tranungkite, dan Gengblogger. Boleh la dapat sehari kadang-kadang sampai 200-300 viewers.

Lepas tu, start 2010 aku langsung tak ambik tahu pasal kewujudan blog ni, dan sampai terlupa password blogger terus. Sampai la baru-baru ni aku buka balik blog ni, terkejut penuh gambar-gambar perempuan seksi kat background blog aku..Adeh..Maaflah..bukan aku yang letak, tapi rasa template dia dah tamat tempoh kot.

Jadi aku mengambil keputusan nak aktif la balik menulis memandangkan lama lagi nak kerja, tapi aku tak la pandai menulis blog macam kawan-kawan yang lain walaupun aku dulu ketua editor majalah sekolah(haha).Kenapa aku buang semua widget?buat chatbox?buang template? sebab semua-semua tu menyebabkan blog kita makin lambat nak loading, makin berat, banyak spam,banyak phishing. Aku tak perlukan semua tu lagi dah, tak nak dah penat nak promosi blog aku, taknak dah nak kira sehari berapa orang view blog aku, taknak dah tunggu RM50 nuffnang. Aku cuma nak berlatih menulis, nak ekspresikan diri, nak bersikap lebih kritikal dan aku pun tak harap pun orang lain nak baca blog aku, cuma aku biarkan je la blog ini sebagai public.

Kenapa memilih template simple?Rasanya semua orang suka yang simple dan natural. Fitrah lelaki suka perempuan yang natural dan simple walaupun ironinya perempuan suka bersolek, orang suka rumah yang simple dan teratur, suka majlis perkahwinan yang simple. SIMPLE..sesuatu yang memudahkan, tak rimas tak cemuih.


Perempuan yang simple itu cantik
Tajuk blog aku selama bertahun-tahun ini adalah 'sesuatu yang pasti' dan apa yang lucu, aku pun tak pasti dari mana idea aku dapatkan untuk tajuk blog tuh. Sekarang aku ganti dengan STOP disturb ME.Kenapa?biarlah rahsia, cuma nak beritahu ayat 'STOP disturb ME' ini sangat menusuk kalbu aku sampai mimpi-mimpi lagi pasal ayat ni.Tu dia!


STOP disturb ME

Tiada ulasan:

Catat Ulasan