Ahad, 5 Julai 2009

Di Mana Salahnya Sistem Pendidikan di Malaysia???

Assalamualaikum...
Negara kita, malaysia yang tercinta ini telah merdeka sudah lebih dari 50 tahun,dan kalau kita qiaskan kepada manusia,malaysia yang dah nak masuk umur-umur pencen dah pun. Penulis hari ini ingin mengungkap suatu kesangsian dalam hati ini,kenapa sistem pendidikan kita belum berjaya menghasilkan benih-benih yang kita harapkan??




Penulis memulakan dari sudut keagamaan dari lulusan sekolah menengah di malaysia. Saya pernah mendengar fakta bahawa 70% remaja malaysia tidak solat 5 waktu,fakta dari polis diraja malaysia 10 ribu anak gadis dirogol setiap tahun,ada sekitar 20-50 ribu tahanan di pusat serenti. Semua ini berada dalam lingkungan sekitar 17-21 tahun dan mereka adalah lulusan dari sistem pendidikan malaysia. Penulis juga pernah membuat survei sewaktu di matrikulasi dalam ujian bacaan al Fatihah,ternyata dari 100 yang diuji hanya 20 orang yang bacaan al Fatihahnya benar dari hukum tajwid dan makhraj. Jika kita meninjau di semua IPTA di malaysia setiap kali solat subuh berapa kerat manusia yang akan solat subuh berjemaah di masjid??kalau bangun pukul 7 solat subuh tu pun dah syukur...


Dari sisi akademik,kita sudah tahu ranking universiti kita semakin menurun,Universiti Malaya dari ranking 80 dunia sudah menurun ke 250 dunia. Di mana salah sistem pendidikan kita??Berapa banyak anak-anak bangsa kita yang dihantar ke luar negara tapi gagal dalam pengajian mereka??sedangkan mereka ini adalah putera puteri terbaik bangsa??sudah berapa banyak hasil penelitian dari universiti di malaysia yang berjaya membanggakan malaysia??Berapa banyak pemimpin mahasiswa yang ketokohan mereka dicantas oleh AUKU??

Kemudian kita lihat kerajaan memperkenalkan PPSMI,wajib lulus bahasa Inggeris untuk lulus SPM,lulus sastera Inggeris untuk lulus SPM,sistem sekolah bestari,sekolah intergrasi dan lain lain yang bagi penulis tidak jelas sistem perlaksanaannya dan penulis yakin kerajaan tidak terlebih dahulu meminta pandangan ahli akademik malaysia sebelum mengubah sistem pendidikan negara kita..

Sampai bila kita mahu melihat anak-anak bangsa kita dikorbankan oleh sistem pendidikan yang zalim ini??mahukah negara kita dipenuhi oleh remaja-remaja yang buruk akhlak dan rendah pencapaian akademik???

2 ulasan: