Jumaat, 1 Mac 2013

Pengurusan kewangan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

Beberapa minggu yang lalu aku pergi jumpa bos kawan aku awie, berbincang pasal pengurusan kewangan. Berbincang dari pukul 2.30 petang sampai 5.30 petang, lenguh gak la mulut aku. Terus terang hasil perbincangan ini membuat minda aku terbuka. Cuma aku sedikit kecewa bila aku promosi perundingan pengurusan kewangan ini kepada kawan-kawan aku. Hampir kesemua mereka anggap benda ini sama dengan takaful.

Perlu di ingatkan konsultasi pengurusan kewangan ini bukanlah promosi mengenai skim-skim takaful seperti Etiqa, Prudential atau MAA, tetapi dalam konsultasi ini adalah juga diselitkan juga mengenai perlunya mengambil takaful ini.



Secara jujur aku bukanlah seorang yang pandai menguruskan kewangan aku, aku selalu juga menghadapi masalah kewangan dari zaman bangku sekolah. Sebab itu sejak mulai alam perkerjaan ini aku mengambil langkah proaktif untuk mengatasi masalah aku ini.

Aku selalu juga sembang mengenai kewangan ini bersama kawan-kawan dan aku mengambil kesimpulan ringkas, umat Islam khasnya terlalu kurang ilmu/informasi mengenai sistem pengurusan kewangan yang efektif.

Kadang-kadang gaji 3-5k sebulan, kerja tetap belum berkahwin, dah pakai telefon bimbit yang harga di atas 2k dan bil bulan mencecah 100 ringgit, kereta paling koman Honda City, Preve, Almera yang sebulan kena bayar 700-1k. Itu belum termasuk duit yang perlu dikeluarkan untuk hal-hal yang tidak dijangkakan.

Bukan aku nak kondem sangat orang-orang muda yang suka beli kereta ni. Dia ada beza tau antara nafsu dan keperluan. Kalau mak ayah bagi kereta atau kereta lama, beli jela kereta tu dari mak ayah kita dari beli baru ataupun memang datang dari keluarga yang menengah ke bawah,tak mampu bagi kereta, beli la kereta baru. Ini baru kerja setahun dua dah berangan beli CR-Z hybrid, Camry, Passat. Terlalu berlebihan. Banyak lagi benda perlu kita simpan.



Artikel ini aku snap waktu tengah servis kereta. Akhbar NST, penulis dia pemuda berbangsa Cina yang menyuarakan kebimbangan beliau mengenai habit rakyat Malaysia yang suka berbelanja melebihi keperluan.


Keadaan politik yang tidak menentu juga membuat aku rasa takmau nak berbelanja besar untuk apa-apa kecuali kawen la kan..haha..
BN terus memimpin Malaysia akan cepat hancur
PR naik rakyat Malaysia akan menderita dulu 5-10 tahun sebelum kita akan bangkit balik

Sebab  itu kita kena berbalik kepada perintah Allah dalam surah Yusuf






Kesimpulannya..

1.Buat perancangan dengan teliti untuk masa depan anda..Jangan fikirkan pasal persepsi orang..Yang mahal itu gaya hidup bukan kos hidup

2.Jangan jadi bodoh sombong. Bila ada orang yang tahu tentang kewangan menawarkan kepakaran kepada anda, jangan berlagak seolah-olah anda tau semua

3.Istikarahlah kepada Allah

1 ulasan:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    BalasPadam