Isnin, 11 Februari 2013

Boikot Israel...

Isu lama dibuka lagi tentang tindakan umat Islam boikot produk Israel...

Aku pertama kali jumpa kempen ini waktu 2001. Waktu tu aku tingkatan dua di SAINA lagi. Sewaktu USA menyerang afghanistan. Aku balik ke Sungai Petani, solat jumaat dengan abah kat Masjid Penghulu Him, khatib dalam khutbah secara terang-terangan menyuruh umat Islam memboikot barangan atau produk yang menyokong Zionis Israel. Sebelum balik, pihak masjid ada menyediakan brosur-brosur tentang boikot zionis ini.

Jadi aku bawa balik brosur-brosur tu ke sekolah lepas balik cuti. Aku simpan brosur-brosur tu sampai tingkatan tiga Lepas tu ada peraturan setiap kelas kena hias papan kenyataan di belakang kelas berdasarkan subjek PMR. Aku dapat untuk pendidikan Islam.Aku ambil kesempatan ini untuk tempel brosur-brosur barangan yang sokong Zionis Israel ini kat papan kenyataan itu.

Reaksi kawan-kawan aku majoriti buat tak layan, dan ada la dua tiga orang yang jenis mulut tak ada insurans  bagi ayat-ayat pedas dekat aku

' Kalau macam tu takyah pakai apa la'

'Semua tak boleh'

Ada lagi ayat yang teruk..tapi aku tak berapa ingat skrip dia..takut nanti jadi fitnah pulak ke kawan tu dan aku dituntut di akhirat, lagi naya aku.

Dalam jarak 2002 sampai ke 2013 ini, begitu banyak rakyat Islam dibunuh oleh Zionis Israel, dan perkembangan media sosial begitu pesat.

Kalau waktu 2002 media sosial terbatas ke Friendster, Mirc,myspace, belum ada smartphone

Sekarang 2013 ada Facebook,twitter,blog,instagram,G+,smartphone murah-murah ja sekarang

Begitu banyak kempen menyeru Muslim memboikot barangan Zionis Israel ini..

Tapi?Bagaimana dengan rakyat malaysia?

Aku jadi malu bila rakyat-rakyat yang penduduk majoriti non-muslim lebih banyak promosi boikot barangan Zionis Israel ini.



Satu produk/barangan/makanan yang aku nak ulas bab ni iaitu McD..


Aku secara jujur pernah makan la McD ni. Bagi aku sedap la, tapi bila dah tau produk ini menyokong Israel aku takdak masalah langsung nak tinggalkan makanan ini. Aku taknak ulas dari segi kesihatan atau apa, cuma nak ulas bab simpati kita ke sesama muslim sahaja.

Sudah beratus ulama-ulamak dah mengeluarkan fatwa boikot ini, di mimbar-mimbar masjid juga ditekankan tentang bab ini, di internet, gerakan aqsa syarif, NGO yang lain, komuniti, forum. Tapi aku masih tidak paham kenapa melayu Islam masih tergila-gila makanan ini.?

Betul la apa yang aku dengar ceramah di lantunan mahabbah baru-baru ini. Kita dok doa dapat rezeki banyak, dapat jodoh yang baik, mewah sana sini, syurga, bidadari dan lain-lain tapi bila suruh tolong Islam sikit pun tak boleh. Cuma tak makan beberapa produk makanan sahaja. Tak mati pun!

Kalau lah memang tak tahan sangat nak makan McD, jangan makan secara terbuka, bungkus la bawa balik makan dekat rumah, jangan tweet makan McD, jangan upload gambar ke Facebook/instagram, jangan tulis dalam blog, jangan like fanpage McD kat Facebook, jangan dok promosi makanan terbaru McD kat kawan-kawan.

Bukan niat aku nak bersifat ofensif ke orang masih makan McD, cuma harapan aku, doa aku kepada yang yang masih makan McD ini tolonglah ada sedikit keimanan dalam diri anda tentang penderitaan rakyat Palestin, mereka itu adalah saudara seislam kita juga.


Aku sendiri pun masih banyak dosa, banyak kesilapan, kesalahan. Tapi mari mebina kehidupan sosial yang diajarkan oleh Rasulullah SAW.




p/s-Hidup dilanda kemurungan apabila alam perkerjaan semakin dekat.huhu

Tiada ulasan:

Catat Komen